Wydział Aktorski (dziekanat)

Pantomima myśli inaczej

      Pantomima nie jest oczywista. Na początku, w VI w. p.n.e., kiedy nie została jeszcze wyodrębniona jako osobny styl aktorstwa, mimowie nawet mówili. Jednak podstawowym środkiem wyrazu była mimika i gestykulacja. Można powiedzieć, że to pantomima najlepiej oddaje istotę nie tylko aktorstwa, ale nawet szeroko rozumianych mediów. Po prostu wyraża ruch, a wiec akcję, dzianie się, a nie statyczność, jak niektórzy mylnie sądzą, oglądając ulicznych „staczy”.

      W swej wyjątkowej medialności udowadnia, że percepcja człowieka skupia się nie przede wszystkim na języku, lecz na ruchu, na obrazie. Prawdopodobnie najbardziej bezpośrednio dociera do każdego rodzaju odbiorcy — język, słowa i werbalność nie każdy może zrozumieć — czasami ze względu chociażby na wykształcenie, złożoność języka czy sposób mówienia, natomiast obraz, w tym kontekście ruch, może zrozumieć każdy, kto patrzy. Ten sposób oddziaływania rozumieją dzieci, dorośli, ludzie różnych narodowości, kultur czy ras i płci. Mamy tu do czynienia z uniwersalnością w aktorstwie, która przerasta wyobrażenie przeciętnego człowieka. Także z powodu swoistej niszowości, a nawet elitarności pantomimy, jej — można powiedzieć — „niezauważalności”. Ta właśnie cecha sprawia, że pantomima jest błyskawicznie widzialna, że zwraca uwagę, że odbiega od stereotypu ruchu w przestrzeni artystycznej i publicznej.

      W historii przechodziła różne fazy — od „malowanej” do całkowicie naturalnej. Od tanecznej, rozrywkowej, cyrkowej do filozoficznej, refleksyjnej, głębokiej. Ta właśnie rozpiętość między rozrywką a filozofią czynią z pantomimy rodzaj wyjątkowego aktorstwa, wyjątkowego myślenia o przedstawieniu. W pewnym sensie esencją pantomimy może być film niemy. Kiedy wyeksplikowano pewne elementy z tego rodzaju sztuki w XVII-XVIII w. (we Francji i Anglii), pozwolono pantomimie na intensywny rozwój. Jarmarczność, kontaktowość, zabawność, wyrazistość i jej głębia, głównie styl komedii dell’arte, pokazały swoją niezwykłą siłę oddziaływania. Pantomimę — po inicjacji białego stroju i pobielonej twarzy Jeana Gasparda Deburau w pierwszej połowie XIX w. — w pewnym sensie skodyfikował mniej więcej 100 lat później jako osobną sztukę aktorską Etienne Decroux, francuski artysta, który stworzył mim czysty. Inscenizacje pantomimiczne mogą być indywidualne i grupowe, mogą być wzbogacane tańcem i muzyką, rekwizytami, kostiumami i scenografią, ale też słowem.

      Za twórcę polskiej powojennej pantomimy uchodzi Henryk Tomaszewski, który stworzył w 1956 r. Wrocławski Teatr Pantomimy. Wcześniej w XVIII-XIX w. pantomima docierała do Polski w przedstawieniach artystów z Anglii i Francji, aby zaistnieć w 1913 r. w przedstawieniu Ryszarda Ordyńskiego w Teatrze Nowości w Warszawie, a w czasie wojny rozwijać się w studiu teatralnym Ivo Galla.

      W przestawieniu przygotowanym przez studentów kierunku aktorskiego w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego szczególnie mocno zaznaczył się styl pantomimy refleksyjno-filozoficznej. Spektakl „9,81 m/s2” stworzony pod kierunkiem Tomasza Dajewskiego stanowi obraz współczesnego człowieka — tego egocentrycznego, osamotnionego w tle konsumpcjonizmu. W obsadzie znalazły się osoby należące do koła naukowego „MIMODROM” — Alicja Bednarz, Joanna Maj, Jan Wacławowicz, Julia Sierakowska, Olga Łukasik, Agnieszka Murawska.

 

Tekst: Agnieszka Murawska

Autorzy zdjęć: Agnieszka Murawska, Krystian Kostow, Weronika Kopacz

Obsada spektaklu: Joanna Maj, Kacper Olszewski, Agnieszka Murawska, Alicja Bednarz, Olga Łukasik, Maksymilian Wicher, Jakub Ormaniec, Jakub Kalinowski, Julia Sierakowska, Jan Wacławowicz, Bartosz Rułka, Daria Sokoliuk, Ewelina Chomeniuk, Nicola Wrona, Weronika Kopacz

Galeria zdjęć

Kontakt

Wydział Aktorski

Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie

ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1
30-705 Kraków
budynek D, pok. D 222

Dział Spraw Studenckich:

mgr Iwona Majchrowska
kierownik dziekanatu

mail.svgwa@afm.edu.pl
phone.svgfax 12 252 45 40

Godziny Pracy Dziekanatu
poniedziałek - 10:00 - 12:00
wtorek 10:00 - 12:00
środa 10:00 - 12:00
czwartek - nieczynne
piątek 10:00 - 12:00