Jakość Kształcenia
Komisja Jakości Kształcenia Wydziału Aktorskiego
Wydziałowy system zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale Aktorskim Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego opracowany został na podstawie Zarządzenia Rektora nr 49/2019 z dnia 15 listopada 2019 roku.
Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia działa ponadto w oparciu o:
- Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego nr 120/2020 z dnia 1 grudnia 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia
- Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego nr 36/2020 z dnia 21 kwietnia 2020 r. w sprawie zasad hospitacji zajęć dydaktycznych w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2022 r. Rada Wydziału Aktorskiego powołała Wydziałową Komisję ds. Jakości Kształcenia w składzie:
pełnomocnik dziekana ds. jakości kształcenia, przewodnicząca WKdsJK- mgr Katarzyna Deszcz
prodziekan- mgr Juliusz Chrząstowski
pełnomocnik dziekana ds. planów i programów studiów, koordynator ds. organizacyjnych -mgr Anna Cieślak
kierowniczka dziekanatu- mgr Iwona Majchrowska
przedstawiciel/ka samorządu studentów wydelegowany przez samorząd.
Pełnomocnik dziekana ds. praktyk – dr Dariusz Starczewski
Pełnomocnik dziekana ds. ewaluacji i hospitacji – mgr Tomasz Schimscheiner
Pełnomocnik dziekana ds. współpracy międzynarodowej i Programu Erasmus + - mgr Katarzyna Deszcz
Koordynator ds. wydziałowej strony internetowej; Koordynator ds. portali społecznościowych - mgr Iwona Majchrowska
Administrator systemu sylabus- mgr Iwona Majchrowska
Weryfikator sylabusów- mgr Anna Cieślak
Zadania Wydziałowego Systemu zapewniania zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale Aktorskim
Zadania Wydziałowego systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia określone zostały w paragrafie 6 Zarządzenia Rektora nr 49/2019 z dnia 15 listopada 2019 r. Opracowanie systemu, w tym procedur służących jego realizacji, a następnie jego wdrażanie i systematyczne monitorowanie powierzono Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia. Wzięto pod uwagę specyfikę kierunku aktorskiego, dotychczasowe doświadczenia.
Szczegółowe procedury realizowane w ramach Wydziałowego systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale Aktorskim
1. Dokonywanie okresowych przeglądów planów i programów studiów pod kątem ich zgodności z misją i strategią Uczelni i Wydziału
Misją uczelni i wydziału jest kształcenie studentów na najwyższym poziomie i przygotowanie ich do rozpoczęcia pracy zawodowej dzięki zdobytej w procesie kształcenia wiedzy, umiejętnościom i kompetencjom społecznym, które pozwolą na wniesienie przez absolwentów istotnego wkładu w rozwój polskiej kultury, w szczególności teatru i filmu. Obszar dydaktyki jest zdefiniowany jako jeden z kluczowych obszarów strategicznych. Cele strategiczne w tym obszarze mają zostać osiągnięte poprzez systematyczne podnoszenie jakości i atrakcyjności kształcenia na kierunku aktorskim oraz umiędzynarodowienie kształcenia.
Cel 1 Podniesienie jakości kształcenia:
- Doskonalenie planu i programu studiów zgodnie z wymogami obowiązujących regulacji prawnych.
- Stałe monitorowanie jakości kształcenia przez Wydziałową Komisję ds. Jakości Kształcenia.
- Wzbogacanie e-repozytoriów materiałami wspomagającymi proces dydaktyczny.
Cel 2 Uatrakcyjnianie oferty kształcenia oraz dostosowywanie jej do rynku pracy:
- Dostosowanie treści i form kształcenia do wymogów rynku pracy.
- Doskonalenie programu praktyk zawodowych.
- Rozszerzenie programu kształcenia o moduły w języku angielskim.
- Intensyfikacja działań ukierunkowanych na pozyskiwanie kandydatów na studia z zagranicy.
- Wypracowanie systemu konsultacji programu kształcenia z interesariuszami zewnętrznymi i praktykami oraz utworzenie przy wydziale Rady Programowej, złożonej z praktyków o uznanym dorobku zawodowym w dziedzinie teatru i filmu stale współpracujących z Wydziałem i prowadzących zajęcia dydaktyczne.
- Organizowanie pokazów i przeglądów twórczości studenckiej.
- Zapraszanie wybitnych artystów sztuk performatywnych do prowadzenia warsztatów mistrzowskich.
- Rozszerzanie współpracy z teatrami i firmami z branży filmowej i telewizyjnej.
- Pozyskiwanie dotacji na organizowanie spektakli i projektów studenckich.
- Rozbudowa zaplecza teatralnego na kampusie i zakup sprzętu do celów dydaktycznych.
2. Procedury dotyczące analizy i oceny realizacji programów i planów studiów z uwzględnieniem treści programowych oraz ich zgodności z efektami uczenia się, dyscyplinami, do których przyporządkowane zostały kierunki studiów.
a) przygotowywanie projektów programów i planów studiów z uwzględnieniem wymogów PRK, aktualnych regulacji prawnych oraz zasad obowiązujących w Uczelni i na Wydziale;
b) określenie stopnia powiązań modułowych i kierunkowych efektów uczenia się wraz z oceną kompletności ich pokrycia;
c) analiza kart przedmiotów, w tym doboru treści programowych oraz ich powiązania z dyscyplinami, do których przypisane zostały poszczególne kierunki a także ich aktualności, metod dydaktycznych i weryfikacyjnych pod kątem ich adekwatności dla osiągnięcia założonych efektów uczenia się;
d) analiza formy i organizacji zajęć dydaktycznych, w tym weryfikacja poprawności sekwencji przedmiotów w planach studiów, analiza bilansu godzinowego obciążeń studentów w planach studiów;
e) ocena wskaźników ilościowych charakteryzujących plan studiów, w szczególności takich jak liczba godzin i formy zajęć, liczba egzaminów i zaliczeń, liczba zajęć fakultatywnych i obligatoryjnych;
f) ocena przyporządkowania punktów ECTS w planach studiów;
g) opracowanie harmonogramu hospitacji zajęć dydaktycznych;
h) zasięganie opinii studentów nt. planów studiów i ich realizacji, stosowanych metod dydaktycznych i weryfikacyjnych, przejrzystości kryteriów oceniania, dostępności informacji zwrotnych związanych z procesem dydaktycznym i osiąganiem efektów uczenia się;
i) monitoring i wdrażanie dobrych praktyk z innych uczelni krajowych i zagranicznych.
3.Procedury przeprowadzania systematycznej i kompleksowej analizy osiąganych efektów uczenia się:
a) Systematyczne dokonywanie przeglądu studenckich osiągnięć (pokazów zaliczeniowych, scen teatralnych i filmowych, spektakli, pokazów dyplomowych, prac magisterskich, projektów semestralnych, prac egzaminacyjnych i zaliczeniowych, dzienników praktyk) pod kątem potwierdzenia efektów uczenia się.
b) Analiza doboru metod dydaktycznych oraz metod oceniania pod kątem osiągania zakładanych efektów uczenia się.
c) Dokonywanie okresowych przeglądów prac dyplomowych pod kątem zgodności ich tematyki z kierunkiem studiów oraz dyscypliną, w tym zatwierdzanie tematyki prac dyplomowych.
d) Analiza i monitoring wyników sesji egzaminacyjnej.
e) Weryfikacja publicznej dostępności opisu programów studiów oraz informacji o zasadach i celach organizacji Wydziałowego systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia.
f) Współpraca z Uczelnianym Zespołem Ewaluacji Dydaktyki w zakresie przeprowadzonej oceny zajęć z poszczególnych przedmiotów.
4.Procedury współpracy z interesariuszami zewnętrznymi w procesie podnoszenia jakości kształcenia:
a) Konsultowanie programów i planów kształcenia z interesariuszami zewnętrznymi (teatry, producenci teatralni i filmowi, instytucje kultury, etc.).
b) Włączanie praktyków, w tym także przedstawicieli interesariuszy zewnętrznych, w realizację procesu dydaktycznego na wydziale (udział praktyków w dydaktyce).
c) Konsultowanie z interesariuszami skuteczności prowadzonych działań mających na celu dostosowanie efektów uczenia się do oczekiwań rynku pracy.